Home Forums Middle School Mathematics Education Varför är långvarig NSAID-användning riskabel?

• This topic is empty.
Viewing 2 reply threads
  • Author
      Dina
      Guest

<p>Jag har fått rådet att använda NSAID vid behov mot värk i axeln, men ibland blir det flera veckor i sträck eftersom besvären kommer och går. Jag har hört att långvarig användning kan vara farligt, men undrar vad det egentligen är som gör det så riskabelt? Är det bara magen som kan ta skada, eller påverkas andra delar av kroppen också? Jag vill gärna slippa smärtan, men är rädd att skada mig själv om jag använder dem för ofta. Någon som vet exakt vilka risker man bör tänka på när man använder NSAID under längre tid?</p>

• #210126 Reply
      Sia
      Guest

<p>Långvarig användning av NSAID kan medföra flera allvarliga risker, inte bara för magen. Enligt https://gentaur.se/kunskap/icke-steroida-antiinflammatoriska-lakemedel-viktig-information-om-populara-lakemedel ökar risken för magsår, men även njurproblem, högt blodtryck, vätskeretention och i värsta fall påverkan på hjärtat. Vissa personer kan även få hudreaktioner eller problem med levern. Det är därför viktigt att alltid följa doseringsanvisningarna och inte kombinera flera olika NSAID, eftersom det kan förstärka biverkningarna. Om man har andra sjukdomar, som högt blodtryck eller njurproblem, ska man vara extra försiktig och rådgöra med läkare.</p>

• #210149 Reply
      Steven
      Guest

<p>Jag har själv sett hur långvarig användning av värktabletter kan ge oväntade biverkningar. Min kollega började få högt blodtryck efter att ha tagit NSAID mot ryggsmärta i flera månader. En annan vän fick problem med vätska i benen. Det verkar ofta ta ett tag innan man märker de negativa effekterna, därför är det noga att alltid vara uppmärksam på kroppens signaler och prata med vården om man behöver ta NSAID ofta eller länge.</p>

Viewing 2 reply threads
Reply To: Reply #210126 in Varför är långvarig NSAID-användning riskabel?
Your information:

Cancel